Liturgický kalendár:

Po: Sv.Cecílie, panny a mučenice, spomienka

Ut: Féria

St: Sv.Ondreja Dung-Laka, kňaza a spoločníkov, mučeníkov, spomienka

Št-So: Féria

Ne: 1.adventná nedeľa v roku C

Poriadok bohoslužieb 22.-28.11.2021:

DEŇ DÁT. HOD. MIESTO ÚMYSEL
Po: 22.11. 17:00 V.Ď. Poďak. za život pre matku a jej novonarodené dievčatá a prosba za zdravie a B.pomoc pre všetkých
Ut: 23.11. 17:00 V.Ď. + Jozef Sládeček, man.Alžbeta, syn Jozef a rodičia z oboch strán
St: 24.11. 17:00 Lula Poďakovanie Pánu Bohu za 85 rokov života pani Alžbety Pivovarčiovej 
St: 24.11. 18:00 Tehla Na úmysel celebranta
Št: 25.11. 17:00 V.Ď. Na úmysel celebranta
Pi: 26.11. 17:00 V.Ď. + Eva Šipošová, 10. výročie úmrtia
So: 27.11. 18:00 Rohož. + Matuška Ladislav, 10.výročie smrti, Adrian a rodina
Ne: 28.11. 8:00 Lula + Štefan Trungel
Ne: 28.11. 9:15 Tehla + Milan Matuška, 5. výročie úmrtia
Ne: 28.11. 10:45 V.Ď. Za farníkov

Všetky sv.omše budú v novom režime: „OP“- očkovaní a prekonaní. 

Nový Covid automat- 

Od pondelka 22.11. sa nachádzame v novom Covid automate. Vznikol nový režim: OP- očkovaní a prekonaní. Už sa nedá otestovať, ak chcete ísť na sv.omšu. Na sv.omšu sa dá dostať už len očkovanému alebo prekonanému. Vláda zaviedla prísnejšie pravidlá pre neočkovaných, ale určité sprísnenie pravidiel aj pre očkovaných. Biskupi vyzývajú na očkovanie.

Poďakovanie:

Ďakujem srdečne za vaše modlitby v čase mojej choroby. Prekonal som Covid v pohode.

Zbierka: 

Na budúcu 1.adventnú nedeľu je zbierka na charitu. Vopred vyjadrujem Pán Boh zaplať.

Sv.omša v sobotu v Rohožnici:

Od najbližšej soboty 27.11. budú zas bývať sv.omše v kaplnke v Rohožnici v režime OP.

Dnes záverom sv.omše bude krátka pobožnosť s modlitbou, spojenou s odpustkami. 

Stretnutie detí a birmovancov fyzicky nebude:

V novom režime Covid automatu nemám šancu mať stretnutia s deťmi a s birmovancami. Preto od pondelka 22.11. budem mať stretnutie s birmovancami iba v online priestore. 

Na budúcu nedeľu si môžete priniesť svoje adventné vence, ktoré vám požehnám.

Advent-roráty:

V Advente budú bývať sv.omše ráno o 6:00 hod. Ale žiaľ nemôžem rátať s účasťou detí a mládeže, lebo nie sú zaočkované ani deti, ani mládež. 

Nový misál:

Vyšiel nový rímsky misál, stál 160 Eur/ ks, musel som ich kúpiť 4 ks, je tam pár zmien pre veriacich, ale najviac zmien pre kňaza. 

 

Poďakovanie:

Úprimné Pán Boh zaplať brigádnikom za včerajšie ďalšie hrabanie lístia.

Pohrebné zvonenie:

Oznamujem Vám, že podľa starobylého zvyku sa budú zvony „zatrhávať“. Technika nám to umožňuje, dá sa to. Vo Veľkom Ďure je to novinka, toto tu u nás ešte nebolo. To znamená, že sa robia pauzy medzi jednotlivými zvoneniami. Keď zomrie muž, tak medzi zvoneniami sú tri pauzy, a potom zvonia všetky zvony. Keď zomrie žena, tak medzi zvoneniami sú dve pauzy a potom zvonia všetky zvony. Zvony mužovi zvonia približne 9 minút, žene približne 7 minút. Časy zvonení są nemenia, zvony zvonia o 9:00, o 11:00 a o 15:00 hod. 

 

Bližšie informovanie ohľadom Rímskeho misála:

Po neuveritelných 21 rokoch od vydania tretieho typického vydania Latinského Rímskeho misála (promulgovaného roku 2000) uzrel svetlo sveta aj nový slovenský Rímsky misál.

Na základe rozhodnutia Konferencie biskupov Slovenska, záväzný od 1. 1. 2022. Treba sa pripraviť aj na viaceré zmeny, ktoré bolo nutné vykonať pre dôkladnejšiu vernosť latinskému ORIGINÁLU. 

ŠTYRI DÔLEŽITÉ ZMENY 

Jedinou zmenou v textoch ľudu je úprava zvolania pri príprave obetných darov, ktoré sa hovoria, len ak sa počas tejto časti svätej omše nespieva.

Na slová kňaza – „Dobrorečíme ti, Bože, Pane svetov, že sme z tvojej štedrosti prijali tento chlieb (toto víno). Obetujeme ho tebe ako plod zeme (plod viniča) a práce ľudských rúk, aby sa nám stal chlebom života (duchovným nápojom).“ – ľud doteraz odpovedal: „Zvelebený Boh naveky!“

1. Po novom budú slová kňaza znieť – „POŽEHNANÝ si, Pane, Bože všetkého stvorenia, pretože sme z tvojej štedrosti prijali tento chlieb (toto víno). Obetujeme ti ho ako plod zeme (plod viniča) a práce ľudských rúk, aby sa nám stal chlebom života (duchovným nápojom).“ – na čo ľud odpovie: „POŽEHNANÝ BOH NAVEKY!“

Liturgická komisia KBS túto úpravu vysvetľuje tým, že pre pôvodný latinský termín „benedictus“ je adekvátnejší preklad „požehnaný“ ako „zvelebený“. Napokon, aj v liturgickom hymne Sanctus (Svätý), ktorý zaznieva pred premenením, sú slová „benedictus qui venit…“ preložené ako „požehnaný, ktorý prichádza…“, a nie „zvelebený, ktorý prichádza…“.

2. K zmene dôjde aj počas samotných slov premenenia chleba a vína na telo a krv Ježiša Krista. Po novom budú znieť: „Vezmite a pite z neho všetci, lebo toto je kalich mojej krvi, ktorá sa vylieva za vás i za mnohých na odpustenie hriechov. Je to krv novej a večnej zmluvy. Toto robte na moju pamiatku.“

Spojka „lebo“ bude doplnená kvôli tomu, že aj v latinskom texte sa nachádza slovo „enim“.

Nahradenie doterajšieho slovného spojenia „za všetkých“ novým spojením „ZA MNOHÝCH “ je vyhovením požiadavke Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatosti z roku 2006.  

„Rímsky rítus, v latinčine, vždy obsahoval výraz ,pro multis‘, a nikdy nie ,pro omnibus‘ v konsekračných slovách vína. Preklad ,za všetkých‘ sa začal používať iba v niektorých krajinách počas posledných tridsiatich rokov,“ vysvetľuje Liturgická komisia KBS.

„Formula ,za mnohých‘ je verným prekladom ,pro multis‘, pričom výraz ,za všetkých‘ predstavuje predovšetkým nejakú interpretáciu alebo akési vysvetlenie, ktoré prislúcha vlastnému kontextu katechézy. Tým sa nespochybňuje, že Ježiš Kristus zomrel na kríži za všetkých, mužov a ženy, bez výnimky (porov. Jn 11, 52; 2 Kor 5, 14 – 15; Tít 2, 11; 1 Jn 2, 2); Ježiš Kristus je sám a jediný Spasiteľ celého ľudstva, jediný prostredník medzi Bohom a človekom,“ dodáva k tomu liturgická komisia.

3. Ďalšou zmenou, na ktorú sa musia kňazi a veriaci pripraviť, je úprava doxológie eucharistickej modlitby: „Skrze Krista, s Kristom a v Kristovi máš ty, Bože Otče všemohúci, (namiesto) v jednote s Duchom Svätým (mení sa na) V JEDNOTE DUCHA SVÄTÉHO všetku úctu a slávu po všetky veky vekov.“

Liturgická komisia KBS to zdôvodňuje tým, že „súčasné slovenské znenie vyjadruje, že Duch Svätý sa pridáva do jednoty Otca a Syna. Latinský originál však hovorí o jednote, ktorú v Najsvätejšej trojici vytvára Duch Svätý – in unitate Spiritus Sancti“.

4. K poslednej významnej zmene dôjde na konci svätej omše, keď už kňaz nebude zvolávať „Iďte v mene Božom.“, ale „CHOĎTE v mene Božom.“ Okrem toho bude môcť použiť aj niektoré z troch nasledujúcich zvolaní: „CHOĎTE A OHLASUJTE PÁNOVO EVANJELIUM./CHOĎTE V POKOJI A OSLAVUJTE PÁNA SVOJÍM ŽIVOTOM./CHOĎTE V POKOJI.“

IMG_3852

 

Snímka obrazovky 2021-11-21 o 15.47.17

 

 

Informačný servis nitrianskej diecézy